זיקית- על יצירתה של רחל חלפי

רחל חלפי- קצת על חייה

רחל חלפי הינה משוררת ישראלית, ילידת שנות הארבעים. כיום היא מתגוררת בתל אביב.

רחל החלה את הרומן עם עולם הכתיבה כבר בגיל צעיר, ובמהלך שירותה הצבאי הייתה כתבת צבאית. משם לא הפסיקה לעבוד בתחום, והפכה לעורכת דוקומנטרית של תוכנית הרדיו הפופולארית קול ישראל. בנוסף, עסקה בבימוי סרטים ותוכניות טלוויזיה בעלות אופי אקטואלי. היא למדה באוניברסיטה העברית, ומשם דרכה המשיכה ללימודי קולנוע בארה"ב. לאחר שחזרה משם, היא הייתה מרצה לקולנוע באוניברסיטת תל אביב.

רחל באה ממשפחה שכולה אמנים ומשוררים, חלקם מפורסמים במיוחד. אברהם חלפי, דודה של רחל, הוא זה שכתב את המילים לשיר הידוע "עטור מצחך זהב שחור", שלאחר מכן בוצע בשלל גרסאות. גם הוריה של רחל היו אמנים ידועים יחסית, אביה כמוה בתחום הספרות ואילו אמה בתחום האומנות הפלסטית.

במהלך חייה, זכתה חלפי בפרסים רבים ומכובדים בארץ על יצירתה, וביניהם פרס ביאליק לספרות וכן פרס ראש הממשלה. בנוסף לכך, היא זכתה למספר פרסים גם על יצירתה בחו"ל.

היצירה

כפי שניתן להבין, עסקה רחל חלפי בתחומי אמנות רבים בחייה. אך אחד מן התחומים שהיא בלטה בהם במיוחד הוא דווקא תחום השירה. הראשון מבין ספרי השירה שלה שיצא לאור נקרא "שירים תת ימיים ואחרים", והוא יצא לאור בשנת 1975 בהוצאת הקיבוץ המאוחד. מאז יצאו עוד ספרי שירה רבים, כשהאחרון מביניהם, "מקלעת השמש", שיצא לאור בשנת 2002 הוא ספר בן לא פחות מ-400 עמודים, אשר מאגד בתוכו אוסף של כמעט כל השירים שכתבה משנת 1975 ועד למועד יציאתו של הספר.

אחד מספרי השירה הבולטים של חלפי הינו הספר זיקית, אשר גם הוא ראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד בשנת 1986. שמו האחר של הספר זיקית הוא "עקרון אי הוודאות", מונח שכידוע לקוח מתחום חיים אחר לגמרי- המדע. במדע, מרמז המונח על אי סדר, או אנתרופיה. למעשה, חלפי מרבה לעשות שימוש בתופעות בעלות אופי מדעי או פיזיקלי על מנת לתאר את רגשותיה. בכך, שונה שירתה של רחל בתכלית מכל מה שניתן למצוא בשירה הישראלית.

על פניו, נראה כאילו חלפי מוקסמת מעולם המדע, ולכן היא משלבת אותו בשיריה. אך למרות שזהו הרושם, משיחות עם רחל ומניתוח שיריה ניתן להבין שלא כך הדבר. חלפי אך ורק משווה את המדע לאדם, שמבחינתה הוא חלק מאוד קטן ואף זניח ביקום- וזאת בניגוד לזרמים קודמים בשירה הישראלית, שהעמידו את האדם במרכז.

אודות meytal