חייב מוגבל באמצעים

חוק ההוצאה לפועל כיום מעניק לכל חייב שמצא עצמו בחובות גדולים וריבוי תיקי הוצאה לפועל נגדו, הגנות ואמצעי מיוחדים להתמודדות מול נושים במטרה לאפשר לחייה לפרוע את חובותיו לנושיו בסיום התהליך. כלי שכיח להתמודדות עם ריבוי תיקים כרוך בהגשת בקשה להכרזת החייב מוגבל במשאבים ואיחוד תיקיו או מתן אפשרות של איחוד תיקים מבלי הגבלות החייב.

הכרזת חייב מוגבל אמצעים

הדרך לפריסת תשלום החוב לתקופה בחיוב בצו תשלומים לצד הגבלות שונות של החייב היא על ידי הכרזת חייב מוגבל באמצעים. החייב נדרש להגיש בקשה לצו תשלומים ובקשה נוספת לצרף הצהרה חתומה על ידי עורך דין הוצאה לפועל המפרט את השתלשלות האירועים שבעקבותיהם הופיעו החובות, לרבות פירוט של המצב הכלכלי והבריאותי של החייב הכולל הכנסות והוצאות שלו ושל בן או בת זוגו. חשוב להתייחס לכך שבדיקת ההכנסות וההוצאות היא תא משפחתי ובתצהיר החוב לא חל על בן או בת הזוג אלא מדובר בבדיקה כלכלית גרידא של התא המשפחתי.

מסמכים לצירוף

יש לצרף מסמכים נוספים לתצהיר החתום על ידי עורך דין הוצאה לפועל, לבקשה לצו תשלומים, שאלון וכתב ויתור סודיות הכוללים תלושי משכורת, חשבונות בנק, חשבונות חשמל, מים, ארנונה, גז, שכר דירה, טלפון, הסכם גירושים אם וישנו, וכל הכנסה או הוצאה כגון ביטוח לאומי, משרד הביטחון, משרד השיכון וכיוצא באלו. קיימים מצבים בהם ראש ההוצאה לפועל יבדוק את המסמכים והשאלון אשר הוגשו ויצהיר באופן מיידי על החייב כמוגבל באמצעים.

מגבלות החלות על חייב מוגבל באמצעים

מעבר לכך קיימים מצבים במסגרתם ראש ההוצאה לפועל יזמין את החייב לבדיקת מצבו הכלכלי, חקירת יכולת לרבות היכולת להחזיר את הסכומים בצו תשלומים. חלק מהמקרים מאפשרים לבטל את המגבלות הבאות שחלות על החייב לאחר הכרזת החייב מוגבל באמצעים: עיכוב יציאה מהארץ, איסור לייסוד תאגיד, הגבלת חייב מלעשות שימוש בכרטיס חיוב, הגבלת החייב כלקוח מוגבל מיוחד בבנק. כדי לברר מהם  המקרים אשר בהם ניתן לבטל חלק ממגבלות אלו יש לפנות אל משרד או אל עורך דין הוצאה לפועל.

אודות meytal