אם בעבר רכבי שטח היו מנת חלקם של היוצאים למסעות והנוסעים בג'בלאות בלבד, היום אנשים רבים מצטיידים ורוכשים רכב שטח אשר נראה כזה לפחות מבחינת מבנה הרכב. עם זאת, הדבר אשר קובע יותר מכל האם הרכב אכן יעמוד בתנאי שטח שאינם כביש אספלט ובאילו מהם הוא הצמיגים. צמיגים לרכב שטח שונים מצמיגים סטנדרטיים ואף שונים זה מזה במידת התאמתם לשטח. הנה כמה דברים על גלגלים של אותו רכב אשר נפגשים פנים מול פנים עם האדמה, הבוץ והאבנים.
סוגים של צמיגי רכב שטח
צמיגים לרכב שטח נחלקים כאמור למספר סוגים. צמיגי כביש המיועדים לרכבי 4X4 הם הצמיגים אשר ימצאו מרבית האנשים אשר רוכשים רכב מסוג זה. צמיגים אלה מאפשרים נסיעה בטוחה, שקטה וחסכונית בדלק. רוב הרוכשים רכב בעל מבנה של רכב שטח אינם באמת מתכוונים לנסוע עימו לטיולים מאתגרים בשטח ולכן הצמיג המגיע הוא צמיג כביש. סוג שני של גלגלים הוא צמיגי כביש- שביל. עבור הנוסעים לעיתים קרובות בשבילי עפר אשר עושים שימוש ברכב גם בכבישים רגילים זהו צמיג מתאים. צמיגי 50-50 הם צמיגים בעלי מבנה של קוביות ולכן הם מתאימים לשטח בינוני במידת הקושי לנהוג בו כמו שטח בוצי או חולי וניתן לנהוג בהם גם בכביש. הסוג האחרון הוא צמיגים המותאמים לתנאי שטח מלאים. מבנה הקוביות הקשיח ונעילת דיפרנציאל אחורי מאפשרים להם להיות מותאמים גם לתנאי שטח קשים.
אילו תכונות צריכות להיות לצמיגי שטח
צמיגי שטח צריכים לענות על מספר רב של דרישות בכדי להיות מותאמים לנהיגה בשטחים קשים. הם צריכים להיות קשיחים וחזקים מחד אך גמישים ואלסטים מאידך. זאת בכדי להיות עמידים בשטחים של בוץ וסלעים אך להצליח להתאים עצמם לתנאי השטח. לנסיעה באזורים סלעיים בהם מרובות האבנים כדאי שחריצי הצמיג יהיו קצרים ושטחיים יותר ואילו בשטחים בוציים או חוליים החריצים צריכים להיות קשיחים, גדולים ויציבים. כך נמנעת שקיעתו של הרכב.
למה מומלץ לשים לב לפני שיוצאים לשטח?
במיוחד אם מדובר בשטחים קשים ומאתגרים מומלץ שלא להעמיס משקל רב מדי על גגון הרכב. הדבר עלול לגרום להתהפכות. בנוסף, אמנם בדרך כלל חשוב שהצמיג יהיה מלא באויר אך לפני היציאה לשטח דווקא מומלץ להוציא מעט אויר. כך הצמיג יבוא יותר במגע עם הקרקע ויהיה צמוד אליה בנקודות רבות יותר. לאחר החזרה מן השטח יש לנפח את הצמיגים חזרה.