תרבות ארגונית מהווה חלק מהותי מכל הצלחה עסקית, ארגון בעל תרבות שאינה מתאימה למציאות או שאינה תואמת את מטרות העל שלו לא יוכל להגיע להצלחה או שלא יוכל להצליח לאורך זמן. בחיפוש אחר הגדלת הכנסות ושמירה או העלאת הרווחיות, ארגונים גדולים וותיקים כל הזמן מחפשים פתרונות ומשנים תרבות ארגונית כך שתתאים למצב בשטח. גיבוש אסטרטגיה של ניהול רזה היא משהו שהחל במפעלי טויוטה ביפן כבר לפני שנים רבות ומאז יושם בהצלחה באינספור ארגונים בעולם כאשר המצב הצריך זאת – כאשר כיום אנו בהחלט נמצאים במצב שבו ניהול וייצור רזים הם בחירה מתאימה.
כיום, ישנה עוצמה תחרותית חדשה בעולם הייצור והמכירות. זמן, אמון הלקוחות, מחיר ואיכות הם המדדים שבהם יצרנים מנסים לנצח את מתחריהם ולהגיע למטרה של הגדלת הכנסות ורווחים. אסטרטגיות של ניהול רזה וייצור רזה מבצעות אופטימיזציה של זמן, השגת אמון הלקוח דרך ביצועים עקביים ותקיפת נושא האיכות בתשוקה חסרת פשרות. בקיצור, תרבות ארגונית רזה (LEAN) היא הזרז לעלייה בהכנסות הארגון. זוהי הנקודה שנמצאת בליבם של ארגונים מצליחים כיום, ארגונים אשר באופן עקבי מספקים את הסחורה מעבר לציפיות לקוחותיהם.
להפוך את החשיבה הרזה לרווחית
כאשר יצרנים מורכבים בגדלים שונים מתחילים לאמץ תרבות ארגונית מסודרת של ניהול רזה הם יכולים לשפר את הנושא של הגדלת הכנסות באמצעות שיפור המערך התפעולי שלהם. יוזמות ייצור וניהול רזות שונות יכולות להגיע לתוצאות טובות של שיפור הכנסות, הקטנת הבזבוז והעלאת הערך ללקוח הסופי, אך "הגביע הקדוש" של התחום הוא אסטרטגיות ניהול רזה אשר מגדילות את ההכנסות בשורה התחתונה – שורת הרווח. הרי זו המטרה המרכזית, ההכנסות יכולות לגדול משמעותית, אך הרווחים יכולים להישאר קבועים או אפילו להצטמצם עקב טעויות לאורך הדרך ואי התאמה לתנאי השוק.
לדוגמא, הפחתה של 2%-3% בהוצאות יכולה לגרור ירידה מסוימת ברווחי השורה התחתונה, אך לעומת זאת, הגדלת הכנסות בשורה העליונה בכ-2%-3% לצד ההפחתה בהוצאות יכולה ממש לשנות את הארגון ולהביא אותו לגבהים חדשים של הצלחה ורווחיות. זהו "גורם ה-X" של תרבות ארגונית רזה – הקטנת ההוצאות התפעוליות ובד בבד הגדלת ההכנסות.
נקודות עיקריות של ניהול רזה בתהליכי ייצור ואספקה
לצורך הגדלת הכנסות באופן יעיל שגם יגדיל את הרווחים יש כאמור ליישם שינוי אסטרטגי של תרבות ארגונית אל התחום ה"רזה", מעבר למשמעות הכללית של הפחתת הבזבוז, חיסכון בזמן והגדלת הערך ללקוח, יש נקודות חשובות המהוות אבני דרך לארגונים יצרניים ומספקי מוצר.
- שיפור הזמן מקבלת ההזמנה ועד אספקת המוצר בפועל באמצעות חיזוי מדויק ורכיבים מתקדמים בתהליך.
- הגדלת הכנסות דרך חיסכון בעלויות המושג באמצעות התייעלות תפעולית אמיתית ואופטימיזציה מדויקת של שרשרת האספקה.
- בחירת ספקים ושותפויות ארוכות טווח המבוססות על ביצועים בפועל ואיכות, לא רק מחיר.
- תרבות ארגונית של מיקור חוץ ופנים מבוסס כללים ונתונים מדויקים – למשל בשיפור שרשרת אספקה וניהול מלאי.
- ייעול ושיפור של מערך התפעול כולו בפילוסופיות ניהול רזה – שיתופי פעולה חשובים, תזמון ספקים, אספקה חלקה של חומרי גלם ומוצרים והכל מבוסס על כללים.