טיפול נכון במפרקים

אנחנו נזכרים בהם רק כאשר הם מתחילים לכאוב, ולכן תשומת לב מקדימה יכולה לפתור לא מעט בעיות – המפרקים שלנו נמצאים שם כדי לאפשר לנו תנועה חלקה. אבל, מה קורה במצב בו המפרקים שלנו מתחילים לאותת שיש בעיה? כאבים במפרק הירך לא דורשים ניתוח באופן מיידי. יש מספר סיבות להיווצרות הכאבים האלו, בינהן אוסטאוארטריטיס שהיא דלקת מפרקים ניוונית. כך תדעו לזהות את תמרורי האזהרה ולפעול נכון לשיקום המפרקים.

יותר נפוץ ממה שאתם חושבים

מפתיע לגלות, אבל כאבים במפרק הירך הם תופעה נפוצה יותר ממה שאנחנו נוטים לחשוב. מפרק הירך הוא מפרק מרכזי בגופנו ונושא עומסים מאוד גדולים בזמן שאנחנו עומדים או יושבים. הסחוס המפרקי המצפה את ראש עצם הירך מאפשר לנו להתנועע מדי יום ללא כאב ומבלי שנוצר חיכוך של העצמות והמפרקים. במרוצת השנים מתרחשת על פי רוב שחיקה של סחוס זה ורוב בני השישים וחמש למשל יתכן ויסבלו ממצב של שחיקה מסוימת בסחוס המפרקי. במצב זה יתכן ותתפתח דלקת בשם אוסטאוארטריטיס ויורגשו כאבים במפרק הירך.

איך מתמודדים עם הכאב?

אנשים רבים חשים כאבים במפרק הירך מפעם לפעם, אך מתעלמים מהבעיה. רק כאשר הכאב מתחיל להחמיר הם ניגשים לטפל בכך. חשוב לדעת שבמידה ומתעוררת תחושה של כאבים במפרק הירך יש צורך לגשת אל רופא המשפחה שיפנה אתכם במידת הצורך לאורטופד המתמחה בתחום. הטיפול בכאבים יתבצע לאחר אבחנה של הבעיה הספציפית ממנה אתם סובלים. יכול להיות שקיימת אוסטאוארטריטיס, שהיא דלקת מפרקים ניוונית ולכך יש טיפול נפרד. בכל מקרה חשוב לקחת בחשבון שלא תמיד האופציה הניתוחית היא הראשונה שעולה, ושיש ניסיון לטפל באמצעים לא ניתוחיים ככל האפשר. כאבים במפרק הירך יכולים להיווצר כאמור מדלקת, אך גם מטראומה שנגרמה לאזור בעקבות חבלה. כאבי גב שונים לעתים מקרינים לאזור הירך וגורמים לכאב שם.

ביצוע ניתוח

נשאלת השאלה מתי תינתן המלצה לפנות אל האופציה של ניתוח במפרק הירך. כאמור, לא כל סוג של כאבים במפרק הירך דורשים טיפול באמצעות ניתוח. רופאים המטפלים במפרק הירך יעדיפו תמיד לפנות לאופציה הניתוחית כאשר טיפולים שמרניים יותר במצבים של כאבים במפרק הירך לא הניבו את התוצאות המצופות. במהלך ניתוח החלפת מפרק ירך יוחלף המפרק הפגוע במשתל מלאכותי שמטרתו לדמות את התנועה הטבעית של מפרק הירך. הניתוח מבוצע כדי למנוע את החמרת הכאבים בין אם הם נגרמו על ידי חבלה או בעקבות אוסטאוארטריטיס או כל סיבה אחרת. לניתוח זה יש סיכויי הצלחה גבוהים, אך לאחריו דרוש שיתוף פעולה של המטופל בשלב השיקום. השיקום לאחר הניתוח יכלול ביצוע של תרגילי פיזיותרפיה שמטרתם להרגיל את הגוף למפרק החדש. בעקבות הניתוח וביצוע תרגילי הפיזיותרפיה יתרחש שיקום של האזור, הכאב יעלם והתנועה תשתפר. חשוב שהניתוח יבוצע על ידי רופא אורטופד המומחה בביצוע ניתוחים מסוג זה, להשגת תוצאות מיטביות.

 

 

 

אודות meytal