כתיבת צוואה – כל שחשוב לדעת

 

צוואה היא מסמך משפטי המפרט את רצונותיו של אדם לאחר מותו. הצוואה מכילה חיים שלמים ולכן אותו אדם שמחליט על צוואה צריך לוודא שמסמך הצוואה אכן עומד בתנאי החוק והצוואה בטוחה ומבטיחה את האינטרסים של בעליה. דבר זה ניתן לעשות על ידי שימוש בשירותיו של עורך דין רן רייכמן, המומחה בתחום.

 

חשוב לדעת אודות צוואה

  • חוק הירושה קובע 4 סוגי צוואת הקבילות משפטית – צוואה בפני עדים, צוואה בפני רשות, צוואה בע"פ וצוואה בכתב יד. משרד עורכי הדין רן רייכמן מומחה בעריכת צוואות מדויקות מכל הסוגים.
  • אדם אינו מוגבל לצוואה אחת בחייו – כלומר, הוא יכול לכתוב כמות צוואות ככמות הכוכבים.
  • הצוואה התקפה – התוקף המשפטי של הצוואה מבטל את שאר הצוואות שנכתבו לפניה, כלומר רק הצוואה האחרונה התקפה משפטית היא זאת שנחשבת בתוקף.
  • אחראי – הטיפול בצוואות נעשה על ידי הרשם לענייני ירושה (הרשם משתייך אל משרד המשפטים)
  • כתיבת צוואה – חוק הירושה הוא זה שקובע כיצד יש לערוך צוואה.

 

עקרון חופש הציווי חל על כל אדם בישראל שמחליט על צוואה, כלומר כל אדם יכול לערוך את הצוואה בכל שלב של חייו, לגרוע ממנה כל מיני חלקים שאינם רלוונטיים מבחינתו, הוא יכול להוסיף עליה וכן לבטל אותה לחלוטין. הצוואה האחרונה כרונולוגית שתימצא לאחר מות המוריש, היא הצוואה המחייבת. אנשים רבים תוהים האם כדאי להם לערוך צוואה או לזנוח פעולה זו. מבחינת החוק, רק באמצעות עריכת צוואה אדם יוכל להורות מה בדיוק יעשו ברכושו לאחר מותו ולמנוע מלחמות ירושה. בצוואה אדם יוכל להורות בצורה ברורה על החלוקה המסודרת בה הוא מעוניין להוריש את הרכוש שלו לאחר מותו. עריכת צוואה תימנע גם בעיות בכל הקשור אל מצבים של חלוקת הרכוש בין הגרוש או הידוע בציבור. בנוסף, כל מי שמחליט על כתיבת צוואה ואין לו יורשים יוכל להחליט מה יעלה בגורל הרכוש שלו. באם מחליטים לא לכתוב צוואה, בעת מותו של האדם יחול צו ירושה ובית המשפט יורה על חלוקת הנכסים.

 

ישנם 4 סוגים צוואה. הראשונה היא צוואה הרשומה בכתב יד וחתומה על ידי בעליה. כאן חשוב לשכור עורך דין שימנע שגיאות מסוימות בנוסח של הצוואה אשר יכול להוביל לפסילתה או להסדר חוקי שונה ממה שהתכוון האדם שכתב אותה. הסוג השני של הצוואה, 'צוואה בעדים', הוא מסמך כתוב שבסיומו חותמים עליו שני עדים כשירים. כאן מדובר על אחד מסוגי הצוואות הנפוצות ביותר בישראל והוא נערך לעיתים במשרד עורך דין רן רייכמן (או כל עו"ד אחר שעוסק בתחום). הסוג השלישי הוא 'צוואה בפני רשות' שנעשית בעל פה בפני שופט או אנשים המורשים לכך בהתאם לסעיף 22 לחוק. פעמים רבות צוואה זו נקראת 'צוואה נוטריונית'. הסוג הרביעי הוא 'צוואה בעל פה' שנעשית לעיתים כאשר האדם חולה מאוד וחש שהוא קרוב למותו. זוהי צוואה בעל פה אל מול שני עדים, אשר עורכים לה פרוטוקול ומפקידים אותה אצל הרשם לענייני ירושה על מנת שתזכה למעמד משפטי חוקי.

אודות meytal